Teknoloji

Yeni Nesil Arabaların Direksiyonları Neden Dairesel Değil?

Ocak ayının ilk haftası, dünyanın en tanınmış tüketici elektroniği fuarı ( CES 2023 ) konuta ev sahipliği yaptı. Otomotiv tutkunları da etkinliklerde birbirinden güzel konsept ve seri üretim araçlarla tanışma fırsatı buldu. Webtekno ekibi olarak dikkatimizi çeken konulardan biri de tanıtılan arabaların direksiyonları vardı.

Belki siz de fark etmişsinizdir; CES 2023’te tanıtıldı peugeot başlangıç, RAM 1500 Devir, Sony Honda Mobility Afeelave BMW i Vision Dee Bunun gibi arabaların dairesel direksiyonları yoktu. Bunun yerine tasarımcılar sekizgen ve “kelebek” tasarımları tercih ettiler. Tatil değil, izlemiyor, Bu garip tasarımlı direksiyonlar nereden geldi??

Dairesel olmayan direksiyonlar yeni değil. Hatta 1920’lere kadar uzanıyorlar.

Dairesel olmayan direksiyonu kullanan ilk otomobil

Fransız otomobil şirketi Avions Voisin, 1923’te tasarlanan “C6 Laboratoire” yarış arabasında. kullanılan kare direksiyon.Şirkete göre bu tasarım, yarış pilotunun vizyonunu iyileştirecek.

Avions Voisin’in kullandığı tasarım yıllar içinde pek ilgi görmedi. Ama 1960’lara geldiğimizde, chevrolet Plymouth’un yanı sıra dairesel olmayan direksiyonlu arabaları icat etti. Chevrolet, seri üretime geçmeyen Testudo adlı modelinde yuvarlak olmayan direksiyon tasarımlarını, yine tüketicilere sattığı Fury modelinde ise Plymouth’u tercih etti. 1970 yılında bu kez İngiliz üretici Leylandçokgen direksiyon tasarımını kullandı.

Chevrolet, Plymouth ve Leyland, tıpkı Avions Voisin gibi düşünüyordu.

Dairesel olmayan bir direksiyon hem yol hem de gösterge ekranı için avantajlıydı. Görüş alanı gerçekten artmıştı. Ayrıca, sürücüye daha fazla diz mesafesi kalıyordu. Bu ekstra rahatlık anlamına geliyordu.

Bu sebepler yıllar içinde bazı otomotiv üreticileri tarafından kabul görmüş ve tercih edilmiştir. 2000’lerde Lamborghini gallardoAudi RS 4 ve Audi RS 4 gibi bazı üst sınıf otomobillerde gördüğümüz kare direksiyonlar 2010’lu yıllarda LaFerrari ve Aston Martin DB11 gibi modellerde tercih edilmişti.

Günümüze döndüğümüzde aslında hiçbir şey değişmemiş, otomotiv tasarımcıları tercih ettikleri tasarımlar. Araçlara hayat verdiklerini görüyoruz. Mercedes-Benz ve Volkswagen gibi bazı markalar D harfli tasarımları tercih ederek diz mesafesini artırıyor.

Tesla’nın farklı bir durumu var. Şirket, “kelebek” olarak adlandırılan bir tasarımı tercih ediyor.

Bu tasarımda direksiyon simidinin üst kısmı yoktur. U dönüşü yapmak sürücü için tam bir işkence! Şans eseri şirket, yıllardır tek seçenek olarak sunduğu kelebek direksiyon simidini değiştirmiş. sonunda pes etti . Dileyen tüketiciler bundan sonraki süreçte direksiyonda çemberTesla Model S ve Model X arasında seçim yapabilecek.

Sürüş teknolojileri geliştikçe direksiyonlar daha gelişmiş yapılara sahip olacak. O gün geldiğinde yuvarlak direksiyonlar yerine kare ya da dikdörtgen direksiyonlar yaygınlaşacak.

Haberimizin başında; Peugeot Inception’da direksiyon yok demiştik. Şirket, bu otomobili oyun konsollarından esinlenerek geliştirdi. Hiperkare“adlı bir sistem kullanıyor. Dikdörtgen görünümlü direksiyon, tabletleme Mühendisler aracın kontrolünün bu kısım üzerinden yönetilmesini sağlarlar. Bu tür teknolojiler geliştikçe direksiyon ihtiyacı azalacak ve farklı tasarımlarda direksiyonlar tüketicilerle buluşacak gibi görünüyor.

Son noktaya ulaştığımızda ne olacak? Direksiyon tarihin tozlu raflarına gömülecek!

CES 2023’te sahne alan bir diğer otomotiv firması da Chrysler oldu. Şirket, sentez kendi adını taşıyan kokpiti tanıttı ve direksiyon simidini bu kokpite dahil etmedi. Bunun nedeni ise üçüncü seviye otonom sürüş sistemiydi. Ultra gelişmiş AI, direksiyon simidine olan ihtiyacı ortadan kaldıracaktır. O günlere geldiğimizde ise tamamen işlevsiz hale gelecek olan direksiyonların büyük bir ihtimal ile karşımıza çıkıyor. tarihe gömülecekler

  • kaynaklar: araba kepçesi, stellantis, Avion Voisin

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu